26 februari 2017

Mijn vakantie: Rome

Jaaa, ik ben weer terug in Nederland! Voor wie het nog niet had gelezen: ik ben samen met mijn moeder voor 5 dagen vertrokken naar Rome deze vakantie. Gisteravond om half 12 landde ik op Schiphol en ik ben blij om weer thuis te zijn. Niet omdat Rome niet geweldig was, want dat was het absoluut wel, maar omdat vijf volle dagen in Rome eigenlijk net iets te veel was...

In de nacht van maandag op dinsdag bracht mijn lieftallige broer mij en mijn moeder naar Schiphol en om zeven uur 's ochtends vlogen wij met z'n tweeën naar Rome. Op het vliegveld daar stapten we in een bus die ons naar het centrum van Rome bracht. Toen ik daar uitstapte ging het gelijk mis.

Voor wie het nog niet wist: ik kan heel slecht tegen drukte, zowel om me heen als in mijn hoofd. Het moment dat ik uit die bus stapte gebeurde beide en ik kreeg een soort van paniekaanval. Ik werd helemaal duizelig en had de sterkte behoefte om te rennen en ergens helemaal alleen op de grond te gaan zitten. Nu heb ik dit vaker gehad en weet ik hoe ik ermee kan dealen, maar het was geen fijn begin van de vakantie.




Samen met mijn moeder liep ik naar het hotel waar we onze koffer dumpten om wat te gaan eten in de stad. Rond één uur konden we terug komen om onze kamers te zien. We hadden hele goedkope kamers geboekt met alleen een ontbijt, omdat we niet van plan waren er vaak te zitten. Maar om heel eerlijk te zijn, was is positief verrast. Het zag er super leuk uit, alles was super schoon en het ontbijt was uitgebreider dan verwacht. Ook het bed lag eigenlijk heel lekker en de badkamer pas dik prima. Dit stelde me weer een beetje op mijn gemak. We besloten even te gaan slapen om er vervolgens op uit te gaan.



We liepen richting het Colosseum en kwamen ondertussen allerlei mooie gebouwen en kunstwerken tegen. Op de weg ernaartoe was ik vrijwel kalm, maar doordat ik van veel mensen te horen had gekregen dat ik moest uitkijken voor diefstal, bleef er toch een soort van naar gevoel in mij die mij ervan weerhield volledig te ontspannen en te genieten. Bij het Colosseum aangekomen was het heel druk. Ik was erg onder de indruk van het mooie gebouw, maar voelde weer paniek opkomen. Dit kwam door de mix van drukte en mannen die mij van alles en nog wat probeerden te verkopen, nog iets waar ik heel slecht tegen kan: mensen die iets van me willen en dit bijna opdringen.

We gingen weer terug richting het hotel, aten ondertussen wat bij een restaurantje en de rest van de avond hebben we gespendeerd op onze kamer. Hier hadden we gelukkig Wi-Fi. Ik heb dus even geappt met een aantal vrienden en wat YouTube gekeken. Aan het einde van de avond kon ik met een gerust hart slapen.

Elke ochtend stonden we rond kwart voor negen op, om ons vervolgens aan te kleden en te gaan ontbijten. Eenmaal terug op de kamer maakten we ons klaar voor de dag en gingen we er op uit. Elke avond zochten we een restaurantje om te eten om vervolgens terug te komen in het hotel en nog even te appen, lezen of YouTube filmpjes te kijken. De invulling van de periode daartussen was elke dag anders.


Woensdag gingen we een route lopen die in een boekje stond dat mijn moeder had meegenomen, wat trouwens typisch mijn moeder is, haha. Deze route liep door het noorden van Rome: het park. Met een plattegrond van Rome in mijn hand liepen we naar het beginpunt en bij het zien van dit punt werd ik intens blij. Het was super rustig en je kon volop genieten van de natuur. Dit klinkt misschien meer iets voor een oude oma, maar je kunt mij er echt gelukkig mee maken. Helemaal na die twee paniekaanvallen van gisteren.



In dit park was van alles te zien: er waren mooie oude gebouwen, kunstwerken, een bioscoop, stukjes ruïne en zelfs een dierentuin... ja een dierentuin, haha. Het was echt een prachtig park en we hebben ontzettend veel gezien. Ook leed deze route langs het super mooie Pantheon. De foto's spreken denk ik wel voor zich.





Toen was donderdag aangebroken en we hadden besloten om naar Vaticaanstad te gaan. OMG... without a doubt één van de mooiste plekken waar ik ooit ben geweest. We zijn in en op de Sint-Pieterskerk geweest en het uitzicht was echt adembenemend. Je had mij daar volgens mij gewoon echt een paar uur kunnen laten staan zonder iets te zeggen. Ik heb daar dan ook bijna honderd foto's gemaakt, dus de selectie die jullie zien is nog maar een deel.


Bij onze reis hadden we ook een voucher gekregen voor een tapasrestaurant iets ten zuiden van Vaticaanstad. Het lag in een super schattig straatje met veel sfeerlichtjes (I love fairy lights!). Het eten was lekker en ik genoot volop. Ook de wandeling terug naar het hotel langs het water was sfeervol. Mijn avond kon niet meer stuk.





De voorspelling voor regen liet ons besluiten om op vrijdag naar de dierentuin te gaan. Normaal gesproken niet echt mijn ding, maar ik was er al zo lang niet meer geweest en het was de enige plek waar we nog niet waren geweest en waar je makkelijk beschutting kon vinden. Deze dierentuin lag helemaal achterin het park waar we dinsdag waren geweest en dus liepen we daar weer terug naartoe. Achteraf vond ik het toch een hele leuke dag en was de dierentuin helemaal niet zo'n gek idee. Wel waren we om drie uur al uitgekeken en waren we dus vroeg weer terug in ons hotel, maar ik had nog genoeg te lezen en ik kon weer even appen met vrienden. (Ohja, het begon trouwens pas te regenen toen we terug liepen naar ons hotel...)


En toen was het alweer de laatste dag in Rome. De eerste dag waren we bij het Colosseum geweest, maar toen was het al te laat om naar binnen te mogen. Dit gingen we dus op onze laatste dag doen. Het was heerlijk weer en ik had goed geslapen, maar toch zag ik er wel een beetje tegen op om terug te gaan naar de plek waar ik begin van de week nog een paniek aanval had gehad... Ik besloot gewoon door te zetten en vol goede moed liepen we er naartoe.

Toen ik daar aankwam voelde ik weer lichte paniek opkomen, maar gelukkig kreeg ik het onder controle. Het Colosseum was mooi en ik vond het interessant om met eigen ogen de binnenkant te zien, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik hier niet nog een keer heen zou gaan als ik weer in Rome ben, want ik was vrij snel uitgekeken, wat voor mij echt een grote verassing was. Mijn moeder dacht eigenlijk precies hetzelfde en rond half één stonden we alweer buiten.

Vanaf toen begon het urenlange wachten, want we vlogen pas om negen uur in de avond terug... We pakten te kaart erbij, maar waren overal eigenlijk al geweest. We zijn een beetje gaan rondlopen, hebben wat gegeten en zijn uiteindelijk maar ergens op een pleintje gaan zitten wachten. Dit was het punt dat we allebei zoiets hadden van 'deze vakantie duurt eigenlijk een dag te lang'. Om half vier haalden we onze koffers op bij het hotel en liepen we naar het station om weer te bus te pakken naar het vliegveld, waar we natuurlijk veel te vroeg aankwamen. Ik denk dat we echt twee uur bij de Mc Donalds hebben gezeten voor we eindelijk ons vliegtuig in konden. En om half twaalf waren we dan eindelijk weer in Nederland.




Voor iedereen die van plan is om ook voor een paar dagen naar Rome te gaan: absoluut doen, want het is een super mooie stad! Wel even een tip: ga 3 of 4 dagen en niet 5, want wij hebben elke dag minimaal 2 a 3 uur op onze kamer gezeten aan het einde van de dag, zodat we ook de laatste twee dagen nog wat te doen hadden. Alles is in Rome op loopafstand en wij hebben geen enkele keer een taxi of het openbaar vervoer gebruikt.

Ik praat normaal gesproken niet zo vaak over mijn paniekaanvallen, maar ik wilde het toch met jullie delen, omdat het wel een deel van mijn vakantie was. Ik hoop dat jullie het een leuk artikel vonden en voor wie al eens in Rome is geweest: wat vond je ervan?

-xxx- Lotte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten