11 juli 2015

2x zomerse recepten: aardbeien slushy en citrus limonade

Als de zon in Nederland dan een keertje schijnt, is het vaak ook echt heet en benauwd. Iets waar ik zelf dan vaak behoefte aan heb is iets fris, zoet en koud. Daarom heb ik voor jullie vandaag mijn recepten voor een aardbeien slushy en een citrus limonade. Deze twee 'drankjes' drink ik zelf (te) vaak en ik ben er helemaal verliefd op. Op het moment dat dit online komt zijn Anouk en ik in Kroatië of Slovenië op vakantie en ik weet zeker dat ik deze drankjes daar vaak ga maken.

Citrus Limonade


Voor dit drankje zijn niet echt bepaalde hoeveelheden per ingrediënt, omdat ik het altijd op mijn gevoel maak. Daarom ga ik het een beetje gokken voor jullie, maar het komt eigenlijk altijd wel goed.


Voor 1 liter citrus limonade heb je nodig:
- 2 citrusvruchten, ik gebruik citroen(kan ook: sinaasappel/limoen enz.)
- ongeveer een liter water
- suiker (hoeveelheid naar eigen smaak)
- iets om in te mengen (fles, bak enz.)
- citruspers (als je dit niet hebt kan je ook een vork gebruiken)
- mes


Het eerste wat je gaat doen is de citroenen door midden snijden en ze uitpersen. Heb je nou geen citruspers, zet dan gewoon de tanden van een vork in de citroen en ga een beetje heen en weer. Als je de manier met de vork gebruikt, zorg dan wel dat je de pitjes er even uitvist.
Giet het citroensap in een fles, bak of iets waarin je de ingrediënten kan mengen. Voeg hierbij zo ongeveer een liter water en vervolgens suiker naar smaak. Voeg beetje bij beetje suiker toe en mix of schud dat goed. Vervolgens proef je even of het nog zoeter moet. Dit deel is puur wat je zelf lekker vind.



En dan is je citrus limonade klaar! Super lekker en verfrissend. Schenk het in een glas met eventueel ijsklontjes, wat schijfjes citroen en een rietje en dan heb je een heerlijk drankje voor als het lekker weer is. Als je ervan houd kan je er ook muntblaadjes indoen voor een extra frisse smaak. Ik ben daar zelf niet heel fan van, maar mijn moeder vind het dan weer heel lekker.

Aardbeien slushy


De aardbeien slushy is heel makkelijk om te maken, maar vergt wel wat tijd. Begin hier dan ook redelijk vroeg op de dag mee, maar niet alvast de dag van tevoren, want dan wordt het een blok ijs.


Je hebt nodig:
- een bak die je in de diepvries kan zetten
- ranjasiroop (ik vind aardbei het lekkerst, maar kies je favoriet)
- garde (zorg voor een wat stevigere garde)
- water


Voor je begint met het maken van dit recept, moet je even kijken of de bak die je wilt gebruiken in je diepvries past en maak dan ook even ruimte voor je bak als je het er later inzet. Vervolgens maak je eigenlijk gewoon ranja in je bak door siroop en water te mengen. Maak deze iets sterker van smaak dan je normaal zou doen, want er gaat vaak wel wat smaak verloren door het invriezen.
Nu zet je de bak in de diepvries. De eerste sessie is de langste. Je kunt nu namelijk zo'n 2 tot 3 uur wachten, omdat er in die uren niet echt veel gebeurt. Als die tijd voorbij is roer je het even door. Je ziet hier dat er hier en daar misschien wat mini stukjes ijs drijven, maar verder eigenlijk nog niet zoveel.
Na weer een uur roer je het weer even door. Als het goed is, is er nu wat meer ijs. Dit ligt dan als een soort van laagje bovenop, maar ook aan de zijkanten. Maak dit kapot en roer het los.
Hierna volgen een aantal sessies van een half uur waar je tussendoor telkens even alles doorroert. Als jij je slushy goed vind (en het zo ongeveer als hierboven eruit ziet), dan ben je klaar!


Serveer het in een glas met een rietje en een lepel. Zo kan je het drinken, maar ook het ijs oplepelen. Heb je nu van die slushy rietjes met aan het ene eind een gewoon rietje en aan het andere eind een soort van lepeltje, dan kan je die natuurlijk ook prima gebruiken. Ook dit 'drankje' is super lekker als het heet weer is, omdat het lekker koud en zoet is. I love it!

Ik hoop dat jullie dit artikel leuk vinden en een van de receptjes gaan uitproberen. Ga je dat doen? Laat het ons dan zeker weten via social media of laat het achter in de comments. Geniet van het (hopelijke) mooie weer en van jullie vakantie. Loveu!

Xx Lotte


Geen opmerkingen:

Een reactie posten