3 januari 2015

DIY love schilderij



Door Lotte – Vandaag laat ik jullie zien hoe je een simpel, maar leuk schilderij kan maken. Ik heb ze als decoratie op mijn slaapkamerdeur gehangen, maar je kan ze natuurlijk overal hangen waar je wilt. Laten we beginnen!

 
 
Ik begon met dit 25cm bij 25cm schilderdoek dat ik in een pak van 3 heb gekocht bij de action voor €1,35. Als verf gebruik ik 3 kleuren acrylverf: wit, rood en geel. Verder heb je nog nodig plakband, een potlood, vloeibare lijm en glitter

 
Als eerste tekende ik streepjes aan 2 tegenoverstaande kanten met 4,1cm verschil ertussen. Vervolgens plakte ik het plakband tussen 2 tegenoverstaande streepjes, zodat je banen krijgt waarvan telkens 1 baan met plakband is en 1 baan zonder plakband. Zorg dat je het plakband goed aandrukt zodat de verf er straks niet onderdoor kan lekken. Je kan hiervoor natuurlijk ook tape gebruiken. Ik schilderde daarna de banen in een soort roze/koraal/zalm kleur die ik maakte door rood, geel en wit te mengen, maar je kan natuurlijk elke kleur kiezen die je leuk vindt.
 
Als je voldoende laagjes hebt aangebracht (2 of 3 laagjes) laat je het drogen of föhn je het droog. Vervolgens trek je het tape eraf en heb je mooie strakke lijnen.

 
Wat je dan gaat doen is een hart tekenen. Dit kan natuurlijk uit jezelf door het bijvoorbeeld eerst op papier te tekenen en dan uit te knippen of gelijk op het doek te tekenen, maar omdat ik daar niet zo goed in ben heb ik gewoon een hartje uitgeprint, uitgeknipt en overgetrokken.


En dan komt nu het lastigste gedeelte, vond ik zelf. Hiervoor heb je 2 manieren: of glitter of verf. Als je verf gebruikt, verf je gewoon het hartje helemaal in de kleur die je wilt, maar als je net als mij glitters gebruikt, ga je eerst kijken hoe groot jij jouw tekst wilt hebben die in het hartje komt. Houdt dat gedeelte vrij door er plakband op te plakken en vul de rest met lijm (het makkelijkste gaat dit door een kwast en vloeibare lijm te gebruiken) en strooi er glitters overheen.


En dan ben je bijna klaar. Heb je nu bij de vorige stap verf gebruikt, verf of schrijf je nu de door jou uitgekozen tekst in het midden en ben je klaar. Heb je nu net als ik glitters gebruikt, schrijf of schets dan je tekst uit op de plek waar je het wilt hebben. Pak nu een heel klein kwastje en lijm en vul alles behalve de tekst stukje voor stukje op met lijm en glitters. Komt er nou wel lijm en/of glitter op het gedeelte met de letters, haal dit dan weg met een satéprikker. Ik ben als laatste nog een keer met witte verf over de letters gegaan om ze wat mooier te maken. Alle glitters die zitten waar je ze niet wilt hebben kan je wegvegen met een schone, droge kwast, maar ik moet zeggen dat dit redelijk lastig is vooral op het niet geschilderde, witte deel.

 
En dit is dan het eindresultaat. Ik heb er nog een paar keer met haarlak overheen gespoten zodat de glitters goed blijven zitten. Ik ben heel blij met hoe het is geworden. Als je dit of zoiets ook wilt gaan doen waarschuw ik je wel alvast: er komen glitters overal, dus probeer van tevoren alles op 1 plek te hebben zodat je niet alsnog door het hele huis hoeft te lopen en je overal glitters achterlaat!

Komende week komt er ergens nog een extra artikel online over een ander schilderijtje wat ik ook heb gemaakt. Deze 2 schilderijtjes hangen dan ook bij elkaar en het is wel zo makkelijk om ze dan na elkaar op de site te zetten. Ik hoop dat jullie het leuk vonden en als jullie het uitproberen stuur ons dan ook zeker een foto op facebook, twitter of via de mail!

Xx Lotte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten