22 april 2017

Series die ik kan aanraden

Mijn deadlines en tentamens zijn eindelijk voorbij en de vakantie is begonnen. Dat betekent voor mij altijd even een week niet te veel aan school denken en vooral even rust nemen en weer even doen waar ik extreem gelukkig van wordt. Voor mij kan dat zijn fotograferen, experimenteren met make-up, leuke dingen doen met vriendinnen of lekker series kijken in bed. Over dat laatste gaat dit artikel. Ik heb de laatste tijd en vooral de laatste week weer lekker veel tijd besteed aan series kijken en wil deze vandaag met jullie bespreken.
 
13 Reasons Why
Dé serie die je de laatste tijd ontzettend veel voorbij hebt zien komen. Vriendinnen van mij waren het aan het kijken of hadden het al gezien en raadde het mij sterk aan. Ik heb al mijn series even aan de kant gezet en binnen een week deze serie van begin tot eind uitgekeken. Wat een geweldig mooie en goed geacteerde serie!

De serie gaat over een meisje, Hannah, en zij is 17 jaar. Op een dag pleegt zij zelfmoord en niemand had het zien aankomen. Voor zij zichzelf van leven beroofde neemt zij 13 cassettebandjes op waarop zij haar levensverhaal vertelt. Op elk bandje staat één van de redenen waarom het zover moest komen voor Hannah. Deze bandjes moeten worden geluisterd door elke persoon die er op wordt genoemd en vervolgens geeft iedere persoon dit door aan de volgende. Er ontstaat binnen deze groep mensen een ontzettende grote spanning, want iedereen weet iedereens geheim en iedereen is verantwoordelijk voor de dood van Hannah.

Deze serie is vrij heftig, maar heel realistisch gemaakt. Het laat je zien wat bepaalde situaties en gebeurtenissen met een mens kan doen en hoe lastig dit te herkennen is bij iemand. Het heeft mijn ogen geopend en ik raad iedereen aan deze serie te kijken. Er is één  seizoen met 13 afleveringen van ongeveer 55 minuten.

Switched at Birth
Deze serie kijk ik al een jaar en ik heb een paar weken geleden de laatste aflevering gezien.  Ik vond het een mooie en goede verhaallijn hebben en heel realistisch neergezet. Ik zou deze serie een high school drama noemen met een diepere betekenis.

Het gaat over twee meiden: Bay en Daphne. Daphne is opgevoed door haar alcoholistische moeder nadat haar vader wegging toen ze nog heel jong was. Door een bacterie is Daphne helemaal doof geworden op haar derde en samen met haar moeder heeft ze het niet heel breed. Bay groeit op in een rijke familie en is de dochter van een ex-honkballer. Het rare is dat Bay helemaal niet lijkt op haar ouders, niet qua uiterlijk en niet qua innerlijk. Uiteindelijk blijkt dat de meiden zijn omgewisseld bij hun geboorte.

Het is een serie met veel drama en tienerproblemen. Een serie die je lekker kunt wegkijken en niet al te veel bij na hoeft te denken. Wel vind ik dat het een eyeopener is. Het feit dat Daphne en een groot deel van haar omgeving doof zijn, geeft een ander en diepgaandere perspectief aan de serie. Je leert veel over deze cultuur en over het feit dat doof en horend gewoon samen kan gaan. Ik vond het een mooie en innovatieve serie. Er zijn 5 seizoenen van deze serie en het is wederom een absolute aanrader.

Baby Daddy
Als we het dan toch hebben over een makkelijke wegkijken, dan gaan we maar gelijk door naar baby daddy. Dit is een heerlijk luchtige serie met veel humor. Ik heb ontzettend genoten van deze serie en er is net een nieuw seizoen uit waar ik zeker binnenkort aan ga beginnen.

Het verhaal gaat over een jonge man, Ben, die samen met zijn broer en een vriend in een appartement woont. Op een dag gaat de deurbel en staat er een baby en een luiertas voor de deur met een briefje erbij. Hij heeft zijn ex per ongeluk zwanger gemaakt en zonder dat hij het wist, was hij vader geworden van Emma, zijn dochter. Zijn ex kon niet meer voor de baby zorgen en besloot haar dochter bij Ben voor de stoep te brengen. Nu moet Ben voor zijn dochter zorgen, terwijl hij nauwelijks fatsoenlijk voor zichzelf kan zorgen. 

Ik heb keihard moeten lachen om elke aflevering van deze serie en als je een manier zoekt om even je gedachten te verzetten, dan is dit een ontzettend goede en luchtige serie om dat te doen. De serie bestaat uit 5 hele seizoenen en van seizoen 6 zijn net de eerste afleveringen uit.

No Tomorrow
Als laatste in dit rijtje wilde ik graag over No Tomorrow praten. Het was een serie waarbij ik bij de eerste afleveringen dacht "Mmm... ik weet niet of ik dit wat vind", maar toch bleef ik kijken. Uiteindelijk vind ik het een ontzettend leuke serie.

De hoofdpersoon in deze serie, Evy, is erg netjes en leeft het leven binnen de lijntjes. Als de knappe Xavier bij haar in de straat komt wonen wordt ze op slag verliefd. Er is alleen één probleem: Xavier gelooft in de Apocalypse, oftewel het vergaan van de wereld. Hierdoor heeft hij een zogenaamde apocalist gemaakt. Dit een een lijstje met alle dingen die hij wil doen voor de wereld vergaat, wat ervoor zorgt dat hij juist niet binnen de lijntjes leeft, veel risico neemt en alle kansen aanpakt die hij maar kan pakken. 

De reden dat ik dit uiteindelijk toch een hele leuke serie vond, was omdat ik zag hoe Evy veranderde. Ze leerde meer risico's te nemen en vrijer te leven. Dit liet me realiseren dat het leven kort is en dat je ervan moet genieten, ook al geloof ik niet in de Apocalypse. Een interessante serie die vooral heel grappig en lekker romantisch is. Jammer genoeg is er van deze serie nog maar één seizoen beschikbaar en het is nog onbekend of er een tweede seizoen komt. Ik hoop in ieder geval van wel!

Ik laat het voor vandaag bij deze 4 series. Ik vond het zelf een leuk artikel om te schrijven en merkte dat het me erg enthousiast maakte over het verder kijken van de series (voor zover dit mogelijk is). Jullie weten nu een beetje welke series ik kijk en ik hoop dat jullie nog wat aanrader voor mij hebben. Ik kijk vooral wat onbekendere series die wat luchtiger zijn, veel humor hebben of juist een diepere betekenis. Laat het me maar weten!

-xx- Lotte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten