11 december 2016

Why I love christmas

Wie mij goed kent, weet dat ik echt houd van kerst. Ik vind het letterlijk ‘the most wonderfull time of the year’ en ondanks dat ik het weer echt haat en ik eigenlijk helemaal niet van winter houd, zou ik het voor geen goud willen overslaan. En precies daarom dacht ik: ik doe eens een keer wat anders en ik maak een artikel met waarom ik kerst zo ontzettend leuk vind. Deels voor wie niet van kerst houdt, deels voor mensen die net zoveel van kerst houden als ik en deels omdat ik het heerlijk vind om over kerst te schrijven.

Kerst: het is voor mij altijd veel te snel voorbij en ik wil er dan ook altijd zo lang mogelijk van kunnen genieten. De kerstboom moet van mij dan ook al vroeg op, het liefst al in november (wat jammer genoeg niet wordt gewaardeerd door mijn moeder en dus ook nooit gebeurt). Zo ook dit jaar: wij vierden op zondagmiddag 4 december sinterklaas en die avond was onze gehele woonkamer al in de kerstsfeer: de kerstboom mooi opgetuigd, overal van die leuke lichtjes en kerstballen, de kachel aangestoken, alle kaarsjes stonden aan en we zaten met het hele gezin op de bank. Dat is voor mij echt een ultiem geluksmoment.

Elke ochtend als ik deze week was ik meestal lichtelijk chagrijnig vanwege de verschrikkelijke kou of de tijd waarop mijn wekker me had wakker gemaakt, maar als ik dan beneden kwam en die kerstboom en alle lichtjes zag, dan was ik gelijk happy. Ook als ik in het donker thuis kwam van school of oppassen en alle kerstversiering zag, kwam er weer een glimlach op mijn gezicht. Ik vind het gewoon zo ontzettend gezellig en warm eruitzien, dan moet je toch gelukkig maken!

Daarnaast vind ik de kerstdagen zelf ook geweldig. Op eerste kerstdag slaap ik altijd lekker uit en neem ik vervolgens lekker uitgebreid de tijd om mijn make-up te doen. Met kerst heb ik altijd het gevoel alsof ik net iets meer over de top kan gaan dan andere dagen in het jaar en die kans laat ik niet liggen. Vervolgens komen dan mijn opa, oma, oom, tante, mijn neef en mijn nichtje. Mijn familie is groot, maar op eerste kerstdag houden we het klein. De familieleden die komen op eerste kerstdag, daar kan ik ontzettend goed mee overweg en het is altijd heel gezellig. Dan gaan we lekker gourmetten en iets van een film kijken. Het is niet veel, maar het is zo’n dag waarop je niets hoeft en waar iedereen het naar zijn zin heeft.

Op tweede kerstdag gaan we altijd met de hele familie van mijn moeders kant naar een grote zaal om kerst te vieren. Wij hebben een ontzettend grote familie, zoals ik net ook al benoemde, en ik kan het dan ook echt niet met iedereen even goed vinden, maar ik heb twee nichtjes waar ik wel ontzettend goed mee kan en daar breng ik meestal de hele dag mee door. We hebben de afspraak binnen onze familie dat er elk jaar twee gezinnen iets leuks organiseren om in de middag te doen en die ook het eten voor s’ avonds regelen. Wat we andere jaren hebben gedaan is bijvoorbeeld een pokermiddag, playbackshow, spelletjes enz. en dat is altijd heel gezellig.

Natuurlijk hoort bij kerst ook een kerstvakantie en dat vind ik ontzettend fijn! Rond die tijd ben ik altijd toe aan vakantie en ik merk dat ik er nu ook echt naar uit kijk. De drukste periode van het jaar is namelijk altijd voor de kerstvakantie als het gaat om school en ook op het HBO merk ik dat heel erg. Qua verslagen en opdrachten moet veel gebeuren en hoe heerlijk is het dan als je gewoon lekker vakantie hebt en in je pyjama op de bank of in bed je verslagen kunt afronden. Natuurlijk kan ik dan ook lekker vaak afspreken met vriendinnen en leuke dingen inplannen. Ja, de kerstvakantie is voor mij echt heilig en hoognodig.

En zo kan ik nog wel veel meer argumenten zoeken waarom ik de tijd rond en tijdens kerst geweldig vind. Kortom vind ik het gewoon een heerlijke tijd met veel gezelligheid en tijd om te besteden met vrienden en familie. Het is een soort van lichtpuntje in deze, letterlijk, donkere dagen, haha. Ik hoop dat jullie nu net zo veel zin hebben in de kerstperiode als dat ik heb en laat vooral weten hoe jij over kerst denkt.

Xx Lotte

PS: je wilt niet weten hoe blij ik ervan werd om deze plaatjes op te zoeken en om dit artikel te schrijven, haha.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten