7 augustus 2016

Onze vakantie: Kroatië en Slovenië

We zijn eindelijk weer terug van onze heerlijke vakantie en zoals beloofd heb ik vandaag een artikel voor jullie over onze 16 dagen in het buitenland. Wij zijn dus een week naar Kroatië geweest en een week naar Slovenië. Normaal als ik deze artikelen maak dan bespreek ik per dag wat we hebben gedaan, maar omdat dit een 16-daagse vakantie was, leek me dat een beetje saai. In plaats daarvan leek het mij leuk om verhalen te vertellen over dingen die we hebben meegemaakt, hoogtepunten en ook (jammer genoeg) wat dieptepunten.
Na een hele dag in de auto zitten, een overnachting en weer een halve dag in de auto kwamen we als eerste aan in Kroatië op camping Galeb. Het was bloedheet, maar alles was goed geregeld en binnen een half uurtje waren we alle spullen al de stacaravan in aan het sjouwen. Nadat alles wat uitgepakt, hebben Anouk en ik gelijk onze bikini's aangetrokken en onze handdoeken gepakt om richting het strand te vertrekken. De zee was heerlijk en het allerleukste: je kon er snorkelen. Dus wij met van die charmante duikbrillen en snorkels de zee in om visjes te zoeken. Het viel een beetje tegen omdat bij het strand waar wij zaten je tot de boeien nog gemakkelijk op de bodem kon staan en dus de visjes snel in de gaten hadden dat je eraan kwam. Desondanks was het toch heel leuk om al die visjes te zien zwemmen.
De dag daarna gingen we al gelijk erop uit. We gingen met een boot in zo'n 2,5 uur varen naar de andere kant van het eiland dat wij konden zien vanaf ons strand. Daar hadden ze een heel mooi 'zand' strand dachten wij, maar dat bleken gewoon kleine steentjes te zijn. Dus dat was een beetje een teleurstelling, maar: je kon er geweldig snorkelen! In de zee daar liep het veel sneller af en was het dus veel dieper waardoor je ontzettend veel vissen kon zien en omdat de bodem geen zand was, maar stenen was het water kraakhelder. Ik vond het super leuk en heb echt genoten van het snorkelen, maar de rest was eigenlijk niet zo erg de moeite waard. Bovendien waren Anouk en ik die avond echt ontzettend verbrand. Zelfs zo verbrand dat we de dag erop beide op bed lagen in onze bikini met yoghurt (ja... yoghurt!) op onze ruggen gesmeerd...

Twee dagen na de boottocht kwam voor mij het dieptepunt van de vakantie: ik werd ziek... En als het nou een beetje hoofdpijn of buikpijn was geweest, dat had ik daar niet zo over in gezeten, maar ik had echt barstende hoofdpijn en kon mijn ogen nauwelijks open doen of er kwam een soort schok door mijn hoofd. Ik heb twee dagen op bed gelegen voor we naar een dokter gingen die ons vertelde dat ik een zonnesteek had opgelopen. Ik kreeg een injectie met diclofenac en wonder boven wonder waren al mijn symptomen na zo'n 2 uur compleet verdwenen.

Jammer genoeg was mijn dieptepunt nog niet voorbij, want tijdens dat ik ziek was, hebben mijn ouders en Anouk allerlei leuke dingen gedaan. Dat ik daar niet mee naartoe kon, vond ik al verschrikkelijk, maar het ergste was nog wel de dag nadat ik beter was, want toen gingen zij ziplinen (google op ''zipline kroatie" en dan komt de zipline ervoor, het is echt heel gaaf!). Ik wou ontzettend graag mee, maar aangezien ik nog niet in de zon mocht, moest ik thuis blijven om nog een zonnesteek te voorkomen.

De dag na het ziplinen, woensdag, vertrokken we naar Slovenië om naar camping Menina te gaan. Ik ben hier met mijn ouders en broer 6 jaar geleden ook naar toe geweest en het is ontzettend uniek dat ik er nu weer was aangezien mijn vader nooit (maar dan ook echt nooit) naar dezelfde camping gaat. Ik vond het ontzettend leuk om te zien hoe het allemaal is verandert, maar vooral ook wat er allemaal hetzelfde is gebleven. Ook ging het, zoals 6 jaar geleden, weer even mis met het vinden van het huisje waar we in verbleven, omdat er vaak overboekingen zijn, maar het komt altijd goed bij die camping en het is heel raar, maar heel veel mensen op de camping overkomt het, maar niemand vind het erg, haha. De eerste avond ging het gelijk keihard regenen, maar om eerlijk te zijn vond ik dat niet zo erg, want het zorgt ook wel weer voor grappige scenario's zoals 'probeer van de auto op de parkeerplaats naar de supermarktingang te rennen zonder nat te worden'.
Ook in Slovenië hadden we mooi weer. Wel af en toe een regenbuitje en ook lang niet zo heet als in Kroatië, waar het elke dag gewoon 35 graden was, maar dat vond ik helemaal niet erg, want een beetje koeler kon ik wel gebruiken. Die vrijdag gingen we dan ook naar waterpark AquaLuna en dat was echt heel gaaf. Ik ben naar veel waterparken geweest, maar ondanks dat deze vrij klein was, deed het niet onder voor alle andere parken die ik heb gezien. Er waren 15 glijbanen, een golfslagbad, een verwarmd zwembad en wat pierenbadjes. Dit was echt een leuke dag in mijn vakantie.

Als laatste grote activiteit zijn we gaan raften. Dit ging vanuit de camping waar wij op stonden en we waren met 12 mensen in totaal waarvan 2 begeleiders. In een busje met een aanhanger met 5 boten vertrokken we naar de plaats waar we zouden beginnen. Anouk en ik hadden geluk en wij mochten in een boot met de Nederlandse begeleider, wat ervoor zorgt dat wij alleen maar hoeven te roeien en hij stuurt en zegt wat we moeten doen. Wat echt heel fijn was aangezien de rivier niet heel veel water had op dat moment en de anderen vaak vast kwamen te zitten op de uitstekende stenen. Wij hebben heel veel lol gehad en het was weer een hele leuke middag.

Tussen onze avonturen door hebben we vooral veel aan het strand/meertje gelegen en in de avond gekaart of gelezen. Ook hebben we vaak in Slovenië s'avonds bij ons kampvuurtje gezeten (marsmallows roosteren!), want in Slovenië kun je voor een paar euro bij de receptie een kruiwagen hout ophalen waarvan je een kampvuurtje mag maken. Hiervoor zijn bij elk huisje een soort van barbecue gebouwd van beton en voor de tenten en caravans waren grote schalen met pootjes eronder te huur. Dat was wel echt een leuk extraatje dat je op geen enkele andere camping mag.

Ik heb, ondanks de dieptepunten, heel erg van mijn vakantie genoten en ik ben zelfs voor mijn doen echt bruin geworden. Ik vond het ontzettend leuk dat Anouk weer mee wou en mocht en we hebben een heerlijke vakantie gehad. Toch ben ik wel weer blij om thuis te zijn: lekker in mijn eigen bed, mijn eigen douche en ook lekker weer oppassen. Zijn jullie al op vakantie geweest of ga je nog? Laat het me weten!
Xx Lotte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten