26 juni 2016

Beautyvragen beantwoorden

Toen ik net begon met make-up had ik ontzettend veel vragen over make-up en huidverzorging waarop ik de antwoorden nergens kon vinden. Met oefenen, falen en vooral heel veel proberen ben ik zelf achter de antwoorden van deze vragen gekomen en wil ik ze graag met jullie delen. Ik heb drie vragen beantwoord die ik vroeger graag beantwoord had willen hebben.


Hoe kies ik de juiste foundation?
Dit was voor mij waarschijnlijk de aller moeilijkste make-up vraag die ik had en ik vind het af en toe nog steeds lastig. Er zijn een paar dingen waarop je moet letten als je een foundation koopt: kleur, finish, ondertoon en dekking. Als eerste kijk je naar hoeveel dekking jij graag wilt hebben. Wil je een lichte dekking, kies dan voor een getinte dagcrème of een bb cream. Wil je een wat stevigere dekking, kijk dan echt bij de foundations (vaak staat er wel bij of een foundation een lichte, medium of zware dekking heeft). Vervolgens kijk je welke finish jij voor je foundation wilt. Wil je er bijvoorbeeld een die mat wordt of juist een die je een beetje een glow geeft.
Als je de soort foundation hebt gevonden die je aanspreekt dan ga je kijken naar welke kleur je moet hebben. Hiervoor moet je eerst je ondertoon bepalen: koel, warm, neutraal of olijf. Om te weten onder welke categorie je valt, staat er genoeg informatie op internet (kijk bijvoorbeeld op YouTube of google op 'ondertoon huid bepalen'). Als je dit weet kun je je kleur gaan kiezen. Kijk als eerst naar de namen van kleuren. Zo hebben foundations met een koele ondertoon vaak 'ivory' in de naam en foundations met een warme ondertoon 'beige'. L'oreal heeft het ons met de True Match Foundation helemaal makkelijk gemaakt door in de naam een W,N of C en een getal met 1 als lichtste kleur.
Mocht je nu toch nog twijfelen, dan kun je altijd een paar kleuren uitkiezen en deze naast elkaar blenden in je nek. Vervolgens loop je even naar buiten om het in natuurlijk licht te bekijken en beslis je welke het beste blend in je huid. Ook kun je natuurlijk even vragen aan het personeel of je een paar testertjes mee kunt nemen als je liever niet zonder foundation op naar de winkel gaat of het liever even op je gemak uitprobeert.


Hoe bedek ik het beste een onzuiverheid/puistje/rode plek?
Dit is iets wat soms heel lastig kan zijn. Ik had een paar jaar geleden heel erg last van acne en toen had ik veel onzuiverheden bij elkaar die ook erg rood waren. Als je hier last van hebt dan kun je beter eerst beginnen met een basis zoals bb cream of een foundation. Dit zorgt ervoor dat je gehele gezicht één kleur heeft en dat je de concealer die je erna gebruikt makkelijk kunt blenden. Vervolgens kijk je hoeveel dekking je nog nodig hebt en bedek je de plek met concealer. Heb je een wat sterkere dekking nodig dan zou ik een cream concealer gebruiken zoals de catrice camouflage cream. Heb je iets minder dekking nodig dan zou ik een vloeibare concealer pakken zoals de catrice liquid camouflage cream.
Heb je maar een paar plekjes die je wilt bedekken, gebruik dan alleen concealer en blend deze heel goed in de huid met je vinger, een kwast of een spons.
In beide gevallen eindig je met een beetje (transparante) poeder om ervoor te zorgen dat de concealer, en foundation als je die hebt gebruik, goed op zijn plaats blijft zitten en niet gaat schuiven op je gezicht.


Hoe kom ik van puistjes/acne af?
Het hebben van puistjes of acne kan verschillende oorzaken hebben. Heb je er af en toe een paar op je gezicht en ben je tussen de 11 en 20 jaar, dan zijn dit waarschijnlijk jeugdpuistjes. Niet iedereen heeft ze en ook niet iedereen heeft het even erg, maar het is nooit leuk om te hebben. Er zijn heel veel producten in de drogist die zeggen tegen puistjes te helpen, maar voor velen maken deze producten het alleen nog maar erger aangezien ze de huid irriteren met allerlei agressieve ingrediënten. Je kunt het proberen, maar ik zou er ver weg van blijven.
Wat mij echt heeft geholpen zijn twee dingen: een hele basic, simpele huidverzorging met een product dat salicylzuur bevat. Zorg dat je niet te veel crèmpjes en serums gebruikt op je huid en het puur verzorgt met wat het nodig heeft met daarnaast één product dat écht werkt. Voor mij betekent dat make-up remover, gezichtsreiniger, toner, product met salicylzuur en een gezichtscrème. Probeer ook eens zo min mogelijk parfum, parabenen en uitdrogende alcohol in je huidverzorging te verwerken. Deze ingrediënten irriteren de huid namelijk. Mijn aanraders:
- Paula's Choice Skin Perfecting 2% BHA Gel/Lotion/Liquid (salicylzuur)
- Olaz Total Effects 7-in-1 anti-veroudering parfumvrij dagcrème (gezichtscrème)
Heb je nou echt heftige acne, ga dan naar de dokter die je zal doorverwijzen naar een dermatoloog. Voor de meesten zal dit je helpen om van je acne af te komen.


Dan waren dit mijn antwoorden op vragen die ik graag beantwoord had willen hebben toen ik pas begon met make-up en huidverzorging. Ik hoop dat jullie hierdoor niet dezelfde fouten maken als dat ik heb gedaan en mocht er nou een (beauty)vraag zijn die je graag beantwoord wilt hebben, laat het ons dan vooral weten in de comments, via social media of via onze e-mail.


Xx Lotte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten