27 februari 2016

Inner beauty: zelfvertrouwen

Veel mensen hebben struggles met hun zelfvertrouwen en vinden het moeilijk om zichzelf te zijn als ze in de buurt zijn van mensen die ze niet of niet goed kennen. Zelf had ik hier vroeger ontzettend erg last van. Ik was altijd dat stille meisje in de klas die alleen door de vriendinnen die haar echt goed kenden werd beschreven als gestoord (want geloof me, dat ben ik). Op dit moment ben ik daar voor het grootste deel overheen en ik wou hier graag een artikel over schrijven en wie weet kan ik er iemand mee helpen.
 

Mijn ervaring
Zoals ik hierboven al even vertelde, was ik vroeger ontzettend verlegen en had ik erg weinig zelfvertrouwen. Ik was altijd bezig met wat mensen van mij vinden en of ze mij wel aardig en leuk vonden. Ik probeerde bij iedereen in de smaak te vallen en alles goed te doen. Ik kreeg vaak het commentaar dat ik wat meer uit mijn schulp moest treden en mezelf moest zijn, maar ik had geen idee hoe ik dat moest doen en hoe ik daarmee moest beginnen. Nu ligt het natuurlijk heel erg aan de situatie waar je in zit. Ik had op dat moment wel goede vriendinnen, maar mijn klas vond ik echt verschrikkelijk. Dit maakte het voor mij extra moeilijk om mezelf te zijn. 
Toen ik eenmaal op de middelbare school zat kwam ik erachter dat ik mezelf echt in de weg zat. Ik deed bepaalde dingen niet, omdat ik bang was wat anderen zouden zeggen en vinden. Ik begon me steeds meer aan mezelf te irriteren en wou het echt veranderen. Stap voor stap ben ik veranderd en ja, dat kost veel tijd, maar geloof me... dat is het absoluut waard. Ik ben nu veel opener en spontaner. Ik heb nu eigenlijk alleen nog maar mensen om me heen die echt bij me passen en waar ik me helemaal mezelf bij kan zijn. Wat anderen vinden, kan me eigenlijk vrijwel weinig schelen. En natuurlijk ben ik ook nog wel onzeker en voel ik me ook wel eens niet helemaal op m'n gemak, maar het is een hele verandering met hoe ik vroeger was en ik ben er zelf heel blij mee.

Het begin
Allemaal leuk en aardig dat het mij is gelukt, maar hoe heb ik dat gedaan? Nou, ten eerste moet je er echt de tijd voor nemen. Zoals ik net al zei, het heeft nou eenmaal tijd nodig, want de omschakeling kan ontzettend lastig zijn. Het is echt niet dat ik in een maandje helemaal ben veranderd. Je moet gewoon beginnen bij de kleine dingetjes. Hierbij moet je denken aan als je je onzeker voelt of je doet iets niet omdat je bang bent voor de reacties, dat je bij jezelf dan denkt 'wat is het ergste wat er kan gebeuren?'. Vervolgens moet je voor jezelf heel realistisch gaan kijken naar wat er écht zou kunnen gebeuren en eigenlijk is dat vaak helemaal niet erg. Stel nou dat je bijvoorbeeld iemand wil vragen om ergens voor samen te werken. Het ergste wat er kan gebeuren, is dat diegene nee zegt. En dan? Zo erg is het niet: als diegene dat zegt omdat hij/zij al iemand anders heeft, dan is dat gewoon een goede reden en zegt hij/zij dat nou op een manier van 'getver, nee', dan weet je dat hij/zij jou niet waard is.
Iets wat bij mij ook hielp, was om na te denken over wie je vrienden zijn. Als mensen gemene opmerkingen over jou maken of achter je rug om over jou praten, laat ze dan gewoon. Jij hebt je eigen vrienden en zij accepteren jou zoals je bent, meer heb je niet nodig. Die mensen zijn zelf ook ontzettend onzeker en proberen dat te verbergen om maar gemene dingen over anderen te vertellen. Waarom zou je überhaubt willen dat mensen die jou zo afkraken, je vrienden worden?

Moeilijke deel
Vervolgens komt het moeilijkste gedeelte en dat is echt de stappen gaan zetten. Dus ga niet alleen denken, maar ook doen. Dit is ontzettend eng, maar echt de enige manier om er echt overheen te komen. Doe die presentatie over jouw hobby waarvan je denkt dat iedereen het stom gaat vinden, vraag iemand of hij/zij een keer wil afspreken en wees gewoon jezelf. Ik weet nog dat ik op een gegeven moment zoiets had van 'Ja Lotte, je moet nu echt iets gaan doen, want anders kom je niets verder...' en dat vond ik ontzettend lastig. Neem wederom ook hier weer echt de tijd voor. Bereid jezelf voor op wat je gaat doen en op wat je gaat zeggen en dat komt het vanzelf goed. Vinden mensen het nou niet leuk? Dat is balen, maar er zijn ontzettend veel mensen op de wereld die het wél leuk vinden. Ik heb ook ontzettend veel hobby's waar geen een van mijn vrienden en vriendinnen interesse in hebben, maar dat weerhoudt mij echt niet om het alsnog te doen.
Deze stap gaat erom dat je je angsten aan de kant zet en je even niet nadenkt over wat mensen van je vinden. Jij leidt jouw leven en niet zij. Laat hun gedachten, die je je vaak zelf indenkt, jou niet beheersen en tegenhouden. Hoe moeilijk dat ook is, geloof me, je kunt het! Je moet je niet voordoen als iemand anders. Die iemand anders is heel leuk enzo, maar die bestaat al en we missen een 'jou'. Jij bent uniek en we hebben jou ook nodig. Dus wees alsjeblieft jezelf en dan zal je zien dat je mensen vindt die bij je passen en waar jij 100% jezelf bij kunt zijn.
Laatste stapjes
Als je het moeilijkste deel gehad hebt, dan ben je al ontzettend ver. Nu heb je de tijd op je op bepaalde onderdelen te focussen. Vindt je het bijvoorbeeld moeilijk op jezelf te zijn als je mensen niet kent, dan kun je daar aan werken. Waar ik bijvoorbeeld nog aan moet werken, is om me niet té onzeker te voelen zonder make-up, aangezien ik acne en acnelittekens heb en dat zelf heel lelijk vindt. Voor deze specifieke onderdelen kun je nu meer de tijd nemen en op een lager tempo het hele 'stappenplan' nog een keer afgaan.
Probeer al die 'dingen die je moet zijn' uit je hoofd te zetten. Je hoeft niet mooier, slanker, slimmer, beter, populairder of aardiger te zijn dan je al bent. Je bent goed zoals je bent en als je dat kunt accepteren, dan pas kunnen anderen je helemaal accepteren, want dan ben je helemaal jezelf.
Helemaal van je onzekerheid afkomen, zal je waarschijnlijk nooit doen. Iedereen is wel eens onzeker en dat is menselijk. Dit was mijn manier om te dealen met mijn onzekerheid en gebrek aan zelfvertrouwen. Voor iedereen is het natuurlijk anders, maar voor mij werkte dit dus heel goed. Een quote die ik altijd in mijn hoofd houdt is: 'insecurity is ugly, not you!'. Ik hoop dat ik misschien iemand heb kunnen helpen en als je nog meer vragen hebt of als je nog advies wilt, dan kun je altijd een comment plaatsen of een e-mail (kun je vinden onder het tabblad 'contact') sturen als je het wat meer privé wilt houden.
Xx Lotte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten