20 augustus 2015

Back to school: DIY schriften

Ik weet dat jullie er waarschijnlijk ,voor zo lang het nog kan, niet aan willen denken, maar de scholen beginnen bijna weer. Ik laat jullie vandaag zien hoe je makkelijk je schriften persoonlijk kan maken en ze leuk kunt versieren. Je kunt mijn ideetjes namaken, maar natuurlijk ook er je eigen draai aan geven door bijvoorbeeld de kleuren of vormen te veranderen. Maak er iets leuks van!
1. Veertjes
 
 Wat heb je nodig:
- een schrift met een lichte, effen achtergrond (mijne zijn van de Hema)
- waterverf (dit kun je heel goedkoop bij de action, zeeman of wibra halen)
- kwasten
- gouden/zilveren stift (optioneel)
- alfabet stempels (ik heb ze van de Hema)

Hoe maak je het:
1. Leg een papier tussen de voorkant van je schrift en de eerste bladzijde. Zo voorkom je dat de waterverf doordrukt op de eerste pagina's.
2. Begin met het veertje. Hiervoor hoef je echt niet goed te kunnen schilderen, maar als je bang bent dat je het verkeerd doet, oefen dan eerst even op een gewoon blaadje. Ik maakte eerste met zwarte waterverf  de spoel en de schacht (dat is de 'stengel') van de veer, zodat ik weet hoe groot ik het wil hebben en van waar ik moet werken. Dan begin je met een kleur naar keuze (ik heb rood/oranje gemengd) en daarmee begin je de aanzet van je veer. zet korte 'streepjes' vanaf de 'stengel' naar buiten toe. 
3. Ga over de vorm die je net hebt gemaakt met andere bijpassende kleuren (ik koos voor roze, roze/rood, roze/oranje en roze/rood/oranje). Ga niet precies over hetzelfde vormpje maar doe de ene strookjes iets korter en andere veer iets langer. Zo krijg je meer diepte in de veer.
4. Laat dit drogen en als je nou merkt dat als het opgedroogd is, dat het er toch nog een beetje uitziet alsof het midden bijvoorbeeld maar 1 kleur is, ga er dan gewoon nog een keer overheen met een andere kleur en laat dat weer drogen. Doe dit net zo vaak tot je tevreden bent, maar denk er wel aan dat het papier van zoveel water ook kan gaan scheuren, dus laat het wel goed drogen.
5. Ga met een gouden of zilveren stift over de 'stengel' om die precies de vorm te maken die jij wilt. Aangezien de zwarte waterverf waarschijnlijk nu wel helemaal is weggevaagd in de andere kleuren. Om het echt op een veer te laten lijken, begin je onderaan met een dikker deel en als je naar boven gaat druk je steeds minder hard op de stift en zorg je dat er boven een soort van puntje ontstaat die niet helemaal tot de bovenkant van de veer komt. 
6. Je kunt nu de naam van het vak waar je hem voor wilt gebruiken erop stempelen en dan ben je klaar, maar ik vond het nog een beetje saai, dus ik heb eerst met zijn gouden stift een soort van 'gekrast' om een achtergrond voor de letters te maken en er dan overheen gestempeld. En dan is dit schrift klaar.
 
2. Landkaart
 
Wat heb je nodig:
- een schrift naar keuze (mijne is dezelfde als bij de vorige van Hema)
- afbeelding van een landkaart (zoek er eentje die jij mooi vindt)
- gouden stift (optioneel)

Hoe maak je het:
1. Zoek een afbeelding van een landkaart (link staat onderaan) op internet die jij mooi vindt en die past bij het vak waar jij het voor gaat gebruiken (Aardrijkskunde, Frans, Duits, Engels, Nederlands enz.). 
2. Ik heb toen op picmonkey.com de naam van mijn vak erop gezet en een witte rand er omheen gedaan, maar je kan dat er natuurlijk ook later zelf op schrijven of stempelen als je dat liever hebt. Of je maakt de afbeelding kleiner dan ik heb gedaan en zet de naam op het schrift zelf.
3. Plak nu de afbeelding in word en maak hem de grootte die jij wilt. Ik heb gekozen om op mijn schrift nog bovenkanten en zijkanten over te laten, maar je kunt natuurlijk ook de hele voorkant bedekken.
4. Print het bestand uit, knip het op de maat die jij wilt en plak het op je schrift. Zo simpel is het. 
5. Nu is het de tijd om te kiezen of je het nog iets wilt opleuken. Ik heb op de hoeken een 'v-tje' getekend met gouden stift om net nog iets meer opvulling te hebben. Nu is ook de tijd om de naam van het vak op je schrift te zetten, mocht je dat nog niet gedaan hebben op de afbeelding zelf. Je kunt het net zo maken als je zelf wilt.
 
3. Ombre quote
 
Wat heb je nodig:
- een schrift met een lichte effen achtergrond (again van Hema)
- waterverf (action, zeemand, wibra)
- kwasten (action)
- alfabet stempels (Hema)

Hoe maak je het:
1. Leg eerst weer even een blaadje tussen de voorkant van je schrift en de eerste bladzijde, want het zou zonde zijn als je de eerste bladzijden er daarna gelijk uit moet scheuren.
2. Pak je waterverf erbij en kies 2 of meer kleuren die jij mooi vindt en die in elkaar over kunnen lopen (groen en paars gaat bijvoorbeeld moeilijk). Het is eigenlijk super simpel: je zet stroken van de ene naar de andere kleur waarbij je steeds meer met elkaar mengt. Je begint bijvoorbeeld bij roze en wilt naar rood. Dan zet je eerst een streep roze, dan meng je een heel klein beetje rood erbij, dan doe je half rood, half roze en dan rood met een heel klein beetje roze en als laatste rood. Zo krijg je een overloop van de ene naar de andere kleur.
3. Laat dit goed drogen en ga er eventueel nog een keer overheen als je niet tevreden bent met hoe fel de kleuren zijn opgedroogd. 
4. Kies nu een quote uit die jij mooi vindt en kijk goed hoeveel ruimte dit in beslag neemt, zodat je niet verkeerd uitkomt. Dit kun je makkelijk doen door woord voor woord te stempelen op een wit vel papier, deze woorden allemaal apart uit te knippen en zo te passen en meten. 
5. Als je quote erop zit moet je natuurlijk ook de naam van je vak erop zetten en dan ben je eigenlijk klaar. Ik heb de naam van het vak op een wit papier gezet en uitgeknipt met zo'n vlaggetjes einde. Door het witte valt het vak wat meer op en kan je snel zien welk vak het is.
 
4. Simpel en minimalistisch

Wat heb je nodig:
- een schrift (Hema)
- washi tape (ik heb deze ook van de Hema)
- alfabet stempels (Hema)

Hoe maak je het:
1. Pak je washi tape (ik heb een redelijk brede gebruikt) en maak een rechte lijn aan de zijkant. Laat een stukje over aan de linker kant zodat het niet helemaal strak aan de rand zit.
2. En nu stempel je met de alfabet stempels het naam van je vak erop en zo simpel is het!

5. Papieren kant

Wat heb je nodig:
- een schrift (Hema)
- wit papier
- waterverf (action, zeeman, wibra enz.)
- lijm
-alfabet stempels (Hema)

Hoe maak je het:
1. Maak op het witte vel papier een mooie 'tekening' met waterverf. Ik heb gewoon rood, roze en oranje een beetje door en over elkaar geverfd zodat je een mooie overloop van de kleuren krijgt, maar je kunt natuurlijk ook echt een tekening maken.
2. Zoek nu een voorbeeld op internet van hoe je een kanten patroon/sneeuwklokje knipt uit papier en dan knip je dat uit het papier. Bij mij moest ik er eerst een rondje van maken toen een aantal keer dubbel vouwen en dan eruit knippen. Ik heb wel eerst het patroontje erop getekend, zodat ik niet fout zou knippen. Zorg er wel voor dat je papier helemaal opgedroogd is.
3. Plak dit 'kant'/'sneeuwvlokje' half op je schrift en vouw de andere kant om naar de achterkant of knip het af.
4. Als laatste heb ik de naam van het vak op wit papier gestempeld en uitgeknipt. Ik heb ervoor gekozen om het expres een beetje rommelig uit te knippen, want dat vond ik wel leuk, maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om het gewoon netjes uit te knippen.
5. Plak de naam erop en ook dit schrift is klaar.

6. Eiffeltoren

Wat heb je nodig:
- een schrift (Hema)
- een Eiffel toren uitgeprint
- lijm
- overblijfselen van het 'papieren kant schriftje'
- alfabet stempels (Hema)

Hoe maak je het:
1. Als je hetzelfde patroon hebt gebruikt als ik (link staat onderaan) dan heb je ook deze 'hoekjes' overgehouden. Ik vond ze wel leuk, omdat de kleuren ook weer hetzelfde zijn. Je kant ze natuurlijk ook zelf maken door stap 1 van het vorige schriftje te herhalen en hier de vormpjes uit te knippen.
2. Stempel eerst de naam van het vak op het schriftje zodat je goed kan inschatten waar de hoekjes moeten en dat de naam dan mooi in het midden staat.
3. Knip nu het Eiffel torentje (link staat onderaan) uit en plak deze middenin onderaan. Ik heb de Eiffel toren gekozen, omdat ik dit schrift voor frans gebruik, maar je kan natuurlijk ook iets anders leuks daar plakken (bijvoorbeeld de big ben voor engels of een geodriehoek voor wiskunde). En dat was het dan voor dit schriftje.

En dat waren alle schriftjes. Zoals je misschien hebt gezien staat er hier en daar 'link staat onderaan' en wat ik daar mee bedoel is dat alle links van afbeeldingen en patronen die ik heb gebruik onderaan dit artikel komen te staan zodat als iemand graag precies dezelfde wil gebruiken als mij, ze er niet helemaal naar hoeven te zoeken.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden en ze na gaan maken. Als je dat doet stuur ons dan een tweet of mailtje zodat wij ze ook kunnen zien. Dit artikel was een beetje laat en de reden daarvoor kun je vinden in het vorige artikel. Hopelijk vinden jullie het als nog leuk!

Xx Lotte

Links:
Landkaart - https://www.flickr.com/photos/centralasian/5429062521
Papieren kant - http://www.diypinterest.com/diy-paper-flowers/
Eiffel toren - http://www.designswan.com/archives/comical-minimalist-illustrations-make-your-day.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten