1 maart 2015

Mijn acne verhaal

Door Lotte - Zoals jullie in een paar artikelen voorbij hebben kunnen zien komen, heb ik acne en dat is iets wat veel mensen hebben. Ik wou graag een artikel maken met hoe ik ermee omga en hoe ik (voor zover) mijn acne minder heb gemaakt. Ik hoop dat jullie het interessant vinden en dat ik misschien wat kan helpen bij een aantal mensen.


Als eerste wil ik even zeggen dat dit mijn persoonlijke ervaring is, dus hoe het bij mij zit en hoe ik er mee omga. Dit wil dus niet zeggen dat het voor jou ook werkt. Iedereen heeft een ander huidtype en een andere oorzaak voor zijn/haar acne, maar dit werkt voor mij.
Mijn huid
Ik heb een gemengde huid met een vette t-zone (voorhoofd, neus, kin) en normale tot droge wangen. Mijn acne zit eigenlijk op mijn hele gezicht en verschilt per periode waar het het ergst is. Zo heb ik gemerkt dat ik in de winter de meeste acne op mijn voorhoofd en kin heb, waar ik in de zomer het meeste op mijn wangen heb. De reden hiervoor heb ik nog niet ontdekt, dus als je misschien een idee hebt waarom dat kan zijn laat het me weten in de comments.
Hoe het begon
Toen ik 11 was begon ik mijn eerste puistjes te krijgen. Dat was op zich niet erg, maar ik was wel een van de eersten van mijn leeftijd in mijn omgeving. Toen ik naar de middelbare school ging werd het steeds erger. Dit kwam waarschijnlijk omdat ik toen make-up ging gebruiken, maar van dat hele wereldje nog niet zo veel af wist. Ik waste mijn make-up er in het begin af met water en later wel met een reiniger, maar dat was helemaal niet de goede reiniger voor mijn huid. Ook wist ik niet hoe ik het moest verzorgen en door dit alles werd het alleen maar erger. Nou heb ik geen heftige versie van acne, maar het blijft vervelend.
Ups en Downs
Mijn huid heeft heel veel ups en downs gehad, maar jammer genoeg duurde de downs langer dan de ups. Ik ging hiervoor naar de dokter en heb veel dingen gekregen die het zou moeten verbeteren en heb het uiteindelijk opgegeven, omdat het allemaal niet hielp en ben zelf op onderzoek uitgegaan. Ik heb veel video's op YouTube bekeken en veel artikelen gelezen over wat ik ermee aan moest. Hierdoor kwam ik in het YouTube en blog wereldje als kijker en lezer en begon ik steeds meer van mijn huid te snappen.
1e stappen
Toen moest ik de eerste stappen zetten en ik ga niet liegen, dat heeft me, toen iets van 13 jaar, voor mij redelijk wat geld gekost. Ik probeerde producten uit en paste mijn hele skincare en make-up routine aan. Ik las heel veel artikelen over betaalbare reinigers, crèmes en foundations om zo min mogelijk geld te verspillen. Uiteindelijk heeft dit geleid tot de producten die lijken te werken voor mij en komen er steeds minder vaak producten bij, omdat ik bang ben mijn huid weer te verpesten.
Mijn huid nu
Op dit moment gaat het een stuk beter met mijn huid. Ik zie veel verbetering en ik heb steeds minder last van mijn acne. Waar ik eerst standaard zo'n 20 puistjes op mijn gezicht had, als het niet meer was, heb ik er nu vaak nog maar 2 of 3. Wel heb ik door de jaren heen veel littekens opgelopen, vooral op mijn wangen. Daar baal ik wel heel erg van, maar ik kan er wel mee leven. De littekens zijn niet al te heftig en als ik het goed behandel kunnen ze binnen een jaar zo goed als weg zijn.
Producten
Nou zijn er een aantal producten waarvan ik weet dat ze mijn huid heel erg geholpen hebben en die deel ik graag met jullie:
- Clarisonic Mia 2: dit is een apparaat dat lijkt op een soort van mega tandenborstel. Je gebruikt dit samen met je reiniger en dat zorgt ervoor dat je gezicht optimaal wordt gereinigd. Ik gebruik dit elke avond en ik moet zeggen dat dit denk ik wel hét product is dat mijn gezicht het meest heeft geholpen. Het was een hele investering (in de winkels €150, maar ik heb hem op ebay.com gescoord voor €65), maar dan heb je ook wat.
- Dag- en nachtcrème: Dit product in het algemeen. Ik geloofde vroeger niet zo in dag- en nachtcrèmes, omdat ik niet wist wat het zou moeten doen, aangezien ik al een vette huid heb, maar ik moet zeggen dat het wel echt heeft geholpen om mijn huid te herstellen. Een dag- en nachtcrème die ik heel fijn vind en elke dag gebruik is de nivea sensitive dagcrème en ook de nachtcrème. (€7,99 per stuk)
- Spot treatments: Dit is iets waar de meningen totaal over verschillen per persoon. De ene haat ze en de ander vindt het geweldig. Bij mij helpen sommige wel en anderen weer niet. Ik weet dat er hele goede treatments op de markt zijn, maar die zijn me net iets te prijzig. Ik gebruik er op dit moment 2 en die bevallen mij heel goed: Formula 10.0.6 rescue me blemish care (€7,99) en DA clear up spot gel (€3,49)
Dit zijn voor mijn dé producten die het meest helpen, maar mijn hele skincare bij elkaar zorgt voor de grote verbeteringen. Als jullie benieuwd zijn naar de rest van mijn skincare producten, laat dan een berichtje achter in de comments achter en misschien kan ik dan wel een artikel daarover schrijven.
Dan was dit het artikel over mijn acne en als jullie nog vragen hebben of aanraders en tips laat het dan achter in de comments. Ik hoop dat jullie het interessant vonden en er misschien wat van hebben geleerd. Ik wil er nog even op wijzen dat dit puur eigen ervaring is en dat dit voor mij helpt en dat het misschien niet voor jou helpt. Fijn weekend en tot volgende week!
Xx Lotte



Geen opmerkingen:

Een reactie posten