7 februari 2015

Sporten: motivatie

Door Lotte - Elk jaar weer is mijn goede voornemen, zoals veel mensen, sporten en een goed lichaam krijgen voor de zomer. Na een paar jaar opgeven en excuses voor mezelf maken, ben ik er eindelijk achter gekomen waarom ik mijn motivatie nooit kon vast houden. Daarom vandaag een artikel met dingen die mij hebben geholpen om sporten eindelijk leuk te vinden en de motivatie vast te houden. Ik wil wel even melden dat ik absoluut geen professional ben, maar dat dit puur mijn eigen ervaring is.


 
Het eerste waar ik tegenaan liep was het feit dat ik ALTIJD smoesjes voor mezelf verzon om maar niet naar de sportschool te gaan en geen workouts te hoeven doen. Ik moest leren om, laten we zeggen, mezelf over te halen om het toch maar te doen. En als ik dat dan had gedaan en het me eindelijk gelukt was om met tegenzin naar de sportschool te fietsen of mijn workout matje klaar te leggen, deed ik vervolgens een paar oefeningen en ging voor de rest een beetje op mijn mobiel kijken. Tjaa, daar schiet het natuurlijk niet mee op. Kortom ik moest mezelf pushen harder me best te doen om mijn resultaten te halen en daar heb ik een paar dingen voor bedacht die mij heel erg helpen.
 
 
Love your body. Het klinkt misschien raar als je bijvoorbeeld wilt afvallen of dat perfecte lichaam wilt hebben, maar heb niet te hoge verwachtingen en doelen. Als het bij jou werkt om tegen jezelf te zeggen 'ik wil perfecte benen in dat shortje', doe dat dan vooral, maar wat ik gemerkt heb ik dat kleinere doelen maken voor mezelf veel meer effect heeft. Ik heb geen perfecte benen als doel, maar om me meer comfortabel te voelen in een short bijvoorbeeld. Zo zal je sneller tevreden zijn met je resultaten en ben je meer gemotiveerd om door te gaan.
 
 
Kleine stapjes. Neem niet te veel hooi op je vork en wil niet alles gelijk! Je kan niet in een paar weken van vetrollen naar super slank, om het maar zo te zeggen. Het duurt even en die tijd moet je ook nemen. Verwacht niet dat alles makkelijk gaat en dat je van de ene op de andere dag een super healthy leven hebt. Zet kleine stapjes. Dit is iets waar ik persoonlijk denk ik de grootste fout heb gemaakt. Ik wou gezond eten, goed sporten, goed slapen en een perfect lichaam hebben en dan het liefst natuurlijk zo snel mogelijk. Ik begon met alles tegelijk en ook veel te veel: elke dag een uur workouts doen, snoep/chips/koekjes allemaal schrappen en me vervolgens super teleurgesteld voelen als ik een workout korter dan een uur of helemaal niet deed of ik zo af en toe toch weer eens iets at wat ik 'niet mocht hebben'. Hierdoor vond ik het sporten echt helemaal niets aan en was mijn motivatie al snel op. Inmiddels heb ik nog steeds wel dingen die ik wekelijks wil doen: 1x naar de sport school en 1x een uitgebreide workout (1 uur). De rest van de dagen mag ik zelf weten: heb ik zin, dan doe ik het. heb ik dat niet, dan niet. Ik ben hierdoor zo gemotiveerd dat ik sinds 4 januari elke dag workouts heb gedaan gewoon omdat ik het leuk vind! Ook heb ik met mezelf afgesproken dat ik het healthy eten pas echt toe ga passen als ik zeker weet dat mijn sporten goed gaat en het stabiel is.
 
 
En als laatste: stay positif. Kijk niet elke dag naar wat nog verbetert kan worden en wat er allemaal 'verkeert' is, maar kijk naar wat je al verbetert hebt en wat je mooi vind. Toen ik na 2 weken in de spiegel keek nadat ik een shortje aan had gedaan, zag ik pas hoeveel ik al verbetert had. En ook al kan het soms weinig lijken: alle kleine beetjes worden bij elkaar een hele boel. Ook heb ik van veel mensen al complimentjes gekregen over dat ik goed in mijn vel zit en veel vrolijker ben de laatste tijd en dat doet me goed en geeft me motivatie om door te gaan.
 
Ik had nooit verwacht dat ik sporten en workouts doen leuk zou vinden, maar ik moet zeggen dat ik het gevoel tijdens en na een workout echt geweldig vind! Ik hoop dat ik jullie een beetje heb geholpen en dat jullie hier iets aan hebben. Heb je zelf nog tips dan hoor ik dat heel graag in de comments, want ik weet zeker dat er nog veel meer redenen zijn waardoor je je motivatie kwijt kan raken en hoe je dit dan anders kan doen. Ik wens jullie nog een fijn weekend!
 
Xx Lotte


Geen opmerkingen:

Een reactie posten