6 mei 2017

How to: Handlettering

Sinds ik klein was heb ik al een obsessie met verschillende handschriften en lettertypes. Ik wist precies de namen van de lettertypes in word die ik veel gebruikte en vergeleek altijd mensen hun handschriften en haalde uit ieders handschrift de letters die ik mooi vind om mijn eigen handschrift te verbeteren. De afgelopen jaren heb ik aan mijn eigen handschrift heel weinig gedaan en het was heel erg achteruit gegaan naar mijn mening. Voor mijn opleiding, de Pabo, heb ik het vak schrijven waarbij we werken aan ons handschrift en nu ben ik weer heel erg bezig met mijn handschrift en dan vooral handlettering.

Handlettering is een vorm van schrijven waarbij je eigenlijk allerlei verschillende lettertypes leert schrijven, vaak aangevuld met tekeningetjes die erbij passen. Deze lettertypes worden vaak ook gecombineerd bij het schrijven van bijvoorbeeld quotes. Ik vind het heerlijk om op Pinterest allerlei quotes met handlettering op te zoeken of op te zoeken hoe je simpele tekeningetjes kunt maken. Ik heb dit ook echt opgenomen in mijn bullet journal en probeer mijzelf hierin te verbeteren. In dit artikel ga ik jullie laten zien wat je zoal kunt doen met handlettering. 

Als eerste is het natuurlijk dat je de basis onder de knie krijgt. Wat ik zelf altijd deed was op Pinterest een alfabet zoeken van een bepaald lettertype en dan ging een een bepaalde zin schrijven in dat lettertype tot ik het onder de knie had en vervolgens deed ik dat met een paar lettertype die ik met dat lettertype kon combineren. Wel lettertype dat is, moet je helemaal zelf weten, want dat komt eigenlijk gewoon neer op persoonlijke smaak. Dit zijn een paar van mijn favorieten.

Dit zijn hele simpele en basic lettertypes die iedereen heel gemakkelijk kan leren en die je ook in elke quote makkelijk kunt gebruiken. Als je op Pinterest kijkt, kun je nog veel meer van dit soort alfabetten vinden.

Vervolgens ga je bedenken welke quote je wilt gaan maken, zoekt daarbij de juiste compositie van de woorden en welk lettertype je voor welk woord wil gebruiken. Je kunt alle woorden met hetzelfde lettertype doen, maar je kunt natuurlijk ook verschillende lettertypen combineren.
En dan kun je als laatste nog versieringen toevoegen. Dit kun je op van allerlei manieren doen. Je kunt met verf of stickers aan de gang, maar je kunt ook kleine tekeningetjes maken met potlood of stift. Dit is snel te doen en je hebt niet meer nodig dan wat je al hebt gebruikt voor het schrijven waardoor je het eigenlijk altijd en overal kunt doen waar je papier en een pen of potlood hebt.


Nu denk je misschien "Leuk, maar wat moet ik ermee..." en dat snap ik. Ik doe het zelf persoonlijk meer als een soort van hobby. Dus als ik me verveel dan ga ik even oefenen met handlettering: nieuwe lettertypes oefenen of een mooie compositie maken voor een nieuwe quote die ik heb gelezen. Dit doe ik dan vaak in mijn bullet journal. Ook vind ik het leuk om hierdoor mijn notities wat op te leuken in mijn agenda of bij mijn notities op school. Ook gebruik ik het op verjaardagskaartjes of als ik bijvoorbeeld labels ofzo moet maken. 

Ik vind het zelf heel leuk om te doen en om mee te oefenen. Het is een hobby die ik onbewust een beetje heb ontwikkeld en het is heel makkelijk om te leren. Begin er gewoon aan en je zult zien hoe leuk het is. Het allerfijnste aan deze 'hobby' vind ik dan ook dat je het ook kunt leren als je maar twee minuutjes per dag hebt. Ik oefen bijvoorbeeld als ik moet wachten op een leraar in een lokaal, als ik in de pauze niets te doen heb of als ik thuis 10 minuutjes moet wachten op iets of iemand. Dit zijn periodes van een paar minuten, maar het levert veel leuks op. Als iemand van jullie ook aan handlettering doet, laat het me vooral weten en vertel me waar jullie inspiratie vandaan halen!

-xxx- Lotte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten