11 juni 2017

Mijn trucjes tegen puistjes/acne


Jullie zullen misschien wel denken 'daar heb je haar weer met dr artikelen over acne en puistjes', haha, maar ik kreeg twee weken terug zo'n terugval met mijn huid door alle stress, het slechte eten en het kort slapen dat ik weer even op scherp werd gezet. Mijn hele wangen zaten onder de acne en op het moment is het nog steeds niet allemaal weg. Gelukkig kwam ik hierdoor weer op mijn oude trucjes en heb ik ook weer wat nieuwe bijgeleerd en deze wil ik graag met jullie delen.

Kleimasker
Ik denk dat we allemaal wel weten wat een kleimasker is: van die dikke creme maskers die hard opdrogen waardoor je je gezicht niet meer kunt bewegen. Je hebt er heel veel verschillende versies van en voor iedereen werkt weer een ander kleimasker. 
Een trucje die ik hiermee leerde was om voor het slapen gaan je favoriete kleimasker op je puistjes te stippen, het volledig te laten opdrogen en er vervolgens mee te gaan slapen. De volgende ochtend was je het van je gezicht en je zult zien dat het al een stuk minder groot is. Wel moet je met een aantal dingen oppassen. Ten eerste moet je eerst het masker uitproberen op je gezicht voor zo'n 15 minuten, want als je huid er niet tegen kan, dan is het natuurlijk niet handig als je dit de hele nacht op je gezicht hebt zitten. Ook als je geen gevoelige of droge huid hebt, zou ik dit niet aanraden, want het kan je huid wel redelijk uitdrogen. Zorg er ook voor dat je het echt aanstipt en het niet verdeelt over een grotere oppervlakte want dat is én niet comfortabel én het droogt onnodige stukken huid ook uit.
Mijn favoriete masker hiervoor is trouwens de Freeman Dead Sea Minerals Anti-stress Mask. Deze kun je gewoon kopen bij de Kruidvat.

Gezichtsolie
Ik heb een ontzettende vettige huid die super snel glimt en als ik iets vermeed dan was het gezichtsolie. Ik had altijd het gevoel dat dit het allemaal erger zou maken en me nog meer zou laten glimmen, maar ik ben erachter gekomen dat ik het juist heel fijn vind en vooral voor puistjes, wondjes en littekens. Het verzacht de huid, maakt het minder geïrriteerd en zorgt dat je huid sneller herstelt. Ik breng een heel klein beetje aan op de gedeeltes van mijn gezicht waar ik het meest last heb van mijn acne en littekens en breng daar mijn gezichtscrème overheen aan. Dit helpt ook weer tegen de droogheid die het kleimasker kan veroorzaken, maar ik zal deze twee trucjes niet samen gebruiken. Een hele goedkope en makkelijk verkrijgbare optie voor gezichtsolie is die van kruidvat eigen merk. Ze hebben verschillende varianten en ik gebruik momenteel die met amandel.

Salicylzuur
Iets waar ik het volgens mij nog niet eerder over heb gehad op onze blog, maar wat ik wel al jaren gebruik met veel succes is salicylzuur. Dit is hét product dat ervoor zorgt dat mijn huid over het algemeen heel stabiel blijft. Mijn acne is hormonaal en dus zal mijn acne niet snel volledig verdwijnen, maar dit spul heeft mijn huid al een heel stuk verbeterd. Ik gebruik het in de vorm van een gel en breng dit aan na mijn toner en voor mijn gezichtscrème. In mijn toner zit trouwens ook salicylzuur, wat extra helpt.
Wat salicylzuur precies doet is het volgende: het is een zuur wat ervoor zorgt dat het bovenste laagje van je huid, o.a. je dode huidcellen, van je huid af wordt gehaald. Dit zorgt er vervolgens voor dat littekens eerder vervagen, maar dat poriën ook minder snel verstopt zullen raken. Ik gebruik zelf de Paula's Choice Skin Perfecting 2% BHA Gel en die is vrij prijzig vind ik zelf, maar ik doe met zo'n fles ongeveer een jaar mee en dan vind ik het absoluut waard om wat meer geld eraan uit te geven.

Handen
Iets wat er vaak voor zorgt dat je extra puistjes krijgt, is als je vaak met je handen aan je gezicht zit. Dit doe je vaak automatisch en denk je dus niet bij na. Denk bijvoorbeeld aan wanneer je met je hoofd op je handen leunt als je in de schoolbanken zit of als je even aan je gezicht krabt als iets jeukt. Het ding is alleen dat je handen vaak vies zijn, wat er weer voor zorgt dat je bacteriën op je gezicht plaatst. Ook kun je bacteriën van je bestaande puistjes overbrengen naar andere gedeelten van je gezicht, waardoor daar ook puistjes ontstaan. 
Zoals ik al zei, doe je dit vaak automatisch, maar het is wel belangrijk dat je je ervan bewust bent. Was dus iets vaker je handen en probeer zo weinig mogelijk aan je gezicht te zitten.

Vaseline
Mijn laatste tip/trucje gaat over vaseline. Nu is dit niet echt een trucje tegen acne of puistjes, maar wel tegen het sneller herstellen van je huid nadat je een puistje hebt uitgedrukt. We kennen het waarschijnlijk allemaal wel: je hebt een puistje met zo'n witte kop erop en je moet hem gewoon uitdrukken, maar wanneer je dit hebt gedaan, begint het te bloeden en wil het niet stoppen. Met als gevolg dat jij een half uur met een doekje ertegenaan zit te deppen. 
De beste oplossing hiervoor volgens mij is om een dikke klodder met vaseline over het wondje aan te brengen. Dip met een wattenstaafje in een pot vaseline en haal er een flinke hoeveelheid uit. Dep het overige bloed weg en veeg snel de vaseline over het wondje. Laat het zo'n 5-15 minuten zitten (hoe meer het bloed, hoe langer je de vaseline erop laat zitten).  Vervolgens pak je een tissue of een wattenschijfje en veeg je voorzichtig de vaseline eraf. Nu is je huid heel soepel en zacht en is de wond gestopt met bloeden. Nu kan het wondje goed dichtgroeien en herstellen en zal de huid eromheen niet zo rood worden.

Dit waren kleine trucjes die mij altijd helpen als ik een break-out heb en overal puistjes of acne heb. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben gehad en ze misschien zelf ook gaan uitproberen. Als jij zelf nou ook van deze tips hebt, laat ze zeker even achter in de comments, want we kunnen van elkaar altijd leren!

Xx Lotte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten